maandag 23 april 2012

uit de boekenkast geplukt 2


Dag lezertjes

Hier misschien een eerste kennismaking met een typisch Brits verschijnsel: De meisjeskostschool.
Als je Engels lezen niet graag doet, sla dan gerust alle engelse teksten over, het gaat om de plaatjes en de films.

Zo'n grote stoffige boekenkast waar ik naast zit te niezen en te hoesten bergt schatten die ik lang niet gezien heb. Zoals vandaag Ronald Searle:

beter bekend als de schepper van de Engelse meisjeskostsschool St Trinian's, begonnen als boekje met cartoons (1959), maar al gauw werden vijf succesvolle speelfilms ervan gemaakt. Een recente uit 2007 is die met o.a. Rupert Everett in een dubbelrol als directrice en schurkige vader, en een hele ris beeldschone jonge actrices als de delinquente kostschoolmeisjes.


In een oudere film, speelde Alastair Sim die twee hoofdrollen. Zijn mannen in een jurk ook een typisch Brits verschijnsel, vraag ik me af. Laat me weten wat jij daarvan vindt ajb.
Van de beeldschone jonge actrices uit die dagen is niet zoveel meer over. Een gedachte die tot nadenken stemt, want ze zijn mijn leeftijdgenoten. Voor zover ze niet al dood zijn ken ik ze niet bij naam. En zoals jullie weten ben ik een film/tv junk, met Engelse films als mijn speciale voorkeur. 
Blijkbaar hebben ze geen glanzende carrières gemaakt, die meisjes. 

Maar daarover een andere keer. Don't get me started, oftewel: breek me de bek niet open. ;-)


Helaas leeft Ronald Searle niet meer, maar St Trinian's is nog lang niet dood.



Ook in mijn beroepspraktijk kwam ik die pubermeiden tegen. Gelukkig bleven deze niet op school slapen.
Ik schreef er een gedichtje over:


VAMPIERDELLEKE

Vijftien zijn ze
ze zitten hier 
voor me
ze vormen een blok
lippen bloedrood gestift

Vampierdelleke begint:
giechelgiechelgiechel

ik heb de macht
ik ben de vijand
ik ben bedreigend.

Zij maken mij bang.

Aan het eind 
van het uur
heb ik iedereen
een bevredigend 
compliment
gemaakt
en
overleefd.

Aan het eind 
van het jaar
heb ik ze 
gegeven 
wat ze
verdienden.

Vampierdelleke zal 
blijven 
zitten.

elma april 2012


ik probeer twee plaatjes hier te kopiëren:









2 opmerkingen: