woensdag 2 januari 2013

Berlijn in drie dagen


2 januari 2013

Berlijn in drie dagen.

Berlijn in drie dagen kan natuurlijk helemaal niet, maar dat was ook niet de bedoeling. Wij, oudste dochter Margreet en ik gingen tussen Kerst en Oud-en-Nieuw op bezoek bij oudste kleindochter Annelies. Vergeetachtig oudje moet dat maar gauw opschrijven, anders sneeuwt het onder de nieuwe indrukken, en dat zou jammer zijn, want het was echt een leuk reisje.
Annelies woont in Neuköln, een wijk in Berlijn, die groter is dan Eindhoven. Het is dus helemaal niet vreemd dat we Neuköln nauwelijks uit geweest zijn. Twee keer de wijk uit, naar musea, dat wel. En hele mooie musea: 
1. Hamburger Bahnhof:
met een bijzondere collectie, het werk van Martin Honert (1953), de Kinderkruistocht, maakte indruk op mij:
kunststof figuren, een soort driedimensionale foto's, waardoor er een merkwaardige afstand ontstaat en toch een nabijheid.

'Commenting on the central theme of his art, Martin Honert said, "Childhood is certainly not a theme because I think my own was particularly eventful or bad or good. My childhood was no doubt just as dull and boring as anyone else's. What's important to me is to explore things that may well have happened a long time ago but continue to exist for me as an image, a memory." The artist lives and works in Düsseldorf and Dresden.'

Een heel originele manier om je kindertijd en jeugd te verbeelden. Ik moet nog nadenken over wat ik van de titel 'Kinderkruistocht' vind. Misschien een beetje te dramatisch? Ik zie hem als een na-oorlogse Duitser, zijn ouders zijn waarschijnlijk bijna (leef)tijdgenoten van mij, ongetwijfeld met oorlogsherinneringen die doorwerken.
foto van wiki gepikt:



2. Ook heel indrukwekkend het Joods Historisch Museum:


met een mooie diaserie op deze site en let ook op de bijzondere archtitectuur van het museum. Margreet en ik hebben eigenlijk alleen een rondgang gemaakt door die nieuwbouw, waar hier en daar kleine fototentoonstellinkjes in de muur ingebouwd zijn van omgekomen holocaust slachtoffers. Voor mij was er geen nieuwe informatie bij, maar ik vond het toch indrukwekkend. Het deed me denken aan reliquieën van heiligen, voor het nageslacht bewaard. Helaas waren de holocaust toren en de tuin van de verbanning (Garten des Exils) voor het publiek gesloten. Het was ook erg druk, want Kerstvakantie, ik kan me voorstellen dat dan de bewaking moeilijk wordt. Bovendien is vergeetachtig oudje ook vrij krakkemikkig en gauw moe. Die lieverd Margreet nog lange niet, denk ik, maar we gingen toch maar naar buiten naar de auto. Het was inmiddels al helemaal donker geworden.

Annelies woont samen met vriendin Marlou in een mooi gerenoveerd apartement, twee (slaap)kamers, een keuken en luxe badkamer, zie foto's van:
beetje zoeken, maar dan heb je ook wat. ;-)
speciaal apartementen voor yuppen dacht ik, maar er stonden in de centrale hal wel zes buggies. 

We hebben er een keer heerlijk gegeten, die meiden kunnen de sterren van de hemel koken, en buiten de deur valt ook veel te genieten. Berlijn is echt een grote stad met internationale keuken. Het voldeed helemaal aan mijn wensen om mijn puberteit en studententijd een beetje in te halen. :-)

Kortom een prima Kerstvakantie. Nogmaals Dank Annelies!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten