maandag 7 mei 2012

Internetgedoe


maandag 7 mei 2012

Internetgedoe

Toen ik met internet begon, rond 2000, de precieze datum weet ik niet eens meer, was ik een Newbie. Die term vond ik al gauw tijdens mijn zelfstudie en gezoek naar oplossingen voor problemen die ik nog niet voor mogelijk had gehouden. Want wat was het een boeiend moeras om in rond te zompen. Hannes loopt op klompen, zimpe zampe zompen, een heel toepasselijk liedje in dit verband. Zompen geeft heel goed het gevoel weer waarmee ik blind en onhandig rondtastte, de druppels vanzelf langs mijn voorhoofd glijdend tijdens het eindeloze wachten op verbinding met vele, vele, helpdesk medewerkers. De providers, zeker drie in de loop der jaren, wisten heel goed hoe ik tot grote dankbaarheid te bewegen was, door me eindeloos in de wacht te zetten, zodat ik voldoende nederig geworden, elke uitgestrekte hand onmiddellijk greep en zuchtend aan mijn hart drukte.
Nu noem ik mezelf een eeuwige Newbie, inmiddels niet meer met een telefoonverbinding, maar via de kabel waarmee mijn provider in zijn goedertierenheid ook mijn onmisbare tv, radio en telefoon levert. 

Ik snap er nog steeds geen hout van, maar ik begin tenminste door te krijgen wat ik niet snap. Bovendien heb ik zo nu en dan hulp van een deskundige oud docent elektrotechniek, wat een enorm geruststellende gedachte is. Ik ben nu een door de wol geverfde, eeuwige Newbie. Ik zou in het vak Newbie les kunnen gaan geven. Bovendien, niet te vergeten, de computer die ik, als Newbie, rond 2000 aanschafte was een Apple, omdat die het meest gebruiksvriendelijk was toen en, ere wie ere toekomt, ik heb daar nooit spijt van gehad. 

Newbie les 1: word onmiddellijk lid van een gebruikersclub. 

In mijn geval was dat natuurlijk de Apple club, en mijn deskundige hulp heb ik daar gevonden. Als hij komt, een bezoek in de werkelijkheid is steeds minder nodig geworden, wat wel jammer is, want het is altijd behalve nuttig, ook heel gezellig, is mijn internet probleem vrij gauw opgelost. 
Steeds vaker krijg ik ook nog de geruststellende mededeling dat het niet aan mij en mijn domheid lag, maar aan mijn provider. Dat is nog eens een opsteker.

Newbie les 2: 

Blijf cool. Opwinding is nergens goed voor, zeker niet als je aan het toetsenbord zit. Beschouw het als een beetje een ingewikkeld breipatroon. Oefening helpt. Niemand kan het meteen. Niemand kan Alles begrijpen, zelfs Steve Jobs zaliger niet, durf ik te wedden, al begrijpt Hij natuurlijk veel meer dan ik ooit zal leren. En ik vergeet zo langzamerhand meer dan ik ooit geleerd heb. 
Maar sinds ik een door de wol geverfde Newbie ben is dat niet meer zo erg, want mijn Apple, inmiddels de vijfde, een laptop die Gaia heet zoekt het zo voor me op. 

En kijk eens! Hoera! Internet doet het weer! Ik heb me niet hoeven opwinden, ik begreep na twee klikken en een tegenwoordig gratis telefoontje naar de helpdesk, die vroeg of ik later terug wou bellen omdat het ineens zo druk was geworden, dat het niet aan mij lag, maar aan de provider.

daarom deze link vandaag


Het zonnetje schijnt helaas niet meer. Toch maar even tijd nemen om te genieten. Jij, lezer, ook hoop ik.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten