dinsdag 18 september 2012

18 september

Dag lieve lezers,

sorry dat ik zo lang niets geschreven heb. Maar ik ben van plan dat schrijven wat trouwer te doen.
Vandaag is het, behalve Prinsjesdag, ook 18 september. Hier wordt de bevrijding van de stad in 1944 ook herdacht, soms zelfs feestelijk gevierd. Ik heb even gefietst en zag maar één vlag bij mij in de buurt.
Sinds ik iedere week een Chinees taalmaatje heb, ze is Manchu, weet ik dat 18 september ook de datum is waarop de Japanners Mantsjoerije binnenvielen in 1931. Wikipedia noemt een andere datum.
http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_invasion_of_Manchuria

En ik zie in de media dat het nu knap onrustig is in China, met kennelijk van hogerhand toegelaten demonstraties tegen Japan, over een klein groepje eilanden, dat strategisch belang heeft.

Ik lees ook dat in september 1939 Duitsland en Rusland Polen binnenvielen. Nu beschouwen we dat als het begin van de Tweede Wereldoorlog.
Een belangrijke maand dus, geladen met historische gebeurtenissen.

Maar hier in de provincie, waar ik me nog steeds buitenlander voel, spreekt via de radio onze Koningin Beatrix de natie toe: 'Leden der Staten Generaal'. Alleen zij kan dat zo keurig zeggen. Soms probeer ik haar na te doen.
Ik zie dat de versierselen (lijken wel veertjes) op haar hoed meetrillen. Ze lijkt wel zenuwachtig, struikelt over haar tekst. Hoe lang zal ze nog aan willen blijven? Wat vinden de Oranjes ervan dat ze niet meer officieel bij de vorming van een nieuw kabinet
worden betrokken?

Europa zit in een ernstige economische crisis. Nederland is één van de rijkste landen in een heel rijk continent, maar er wordt her en der behoorlijk gepiept. Ik kan daar niet in meepiepen. Ik ben opgevoed met 'niet lastig zijn', dat piepen is 'not done'.

Ik vind het kostuum van Marianne Thieme geestig gevonden, maar de kostuums van de andere vrouwen kan ik moeilijk duiden, behalve de hoed van Kathleen Ferrier:

'Ferrier vindt het belangrijk te laten zien dat het Nederlandse parlement de hele Nederlandse bevolking representeert. “Daarom had ik een paar jaar geleden een Surinaamse anjiesa op, en vorig jaar – op verzoek van Afrikaanse christenen in ons land – een prachtige outfit die speciaal voor mij in Ghana was gemaakt. Dit jaar maak ik weer een statement: Prinsjesdag valt namelijk samen met de Internationale Dag voor de Vrede. Ik ben daarom gevraagd een speciale hoed te dragen, die het symbool uitdraagt van MasterPeace. Deze organisatie zet zich – in samenwerking met World Peace is Possible – in voor wereldvrede.” '

http://www.eo.nl/magazines/visie/artikel-detail/prinsjesdag-is-verworden-tot-een-hoedenparade/

Ik eindig met een mooi gedicht dat ik vandaag in mijn postbus ontving:

http://laurensjzcoster.blogspot.nl/2012/09/hans-andreus-ik-sta.html




        Ik sta …

        Ik sta tussen mensen
        van glas ik loop
        met nesten vol vogels
        in mijn armen.

        De draaideur van
        mijn ogen zingt
        ik maak met vijf
        stukjes ijzer muziek.

        Mijn voeten bespelen
        het asfalt ik vraag
        mijn liefste om
        syncopen.


        Hans Andreus (1926-1977)




Dag lieve lezers, nu op naar de mondhygiëniste. Moet ook. Tot later.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten