zaterdag 22 september 2012

Interessant toch, politiek?


Interessant toch, politiek?

Gelukkig hoeven we niet iedere dag naar de stembus om onze weldoordachte mening te geven over wie volgens ons het beste die mening in het parlement kan vertegenwoordigen en zo mogelijk uitvoeren. En gelukkig hoeven we niet aldoor alle politieke commentaren te volgen die ons steeds wijzer moeten maken. Ik volg, behalve de Volkskrant, alleen maar de publieke omroep, radio 1, en soms op tv iets van de achtergronden, zodat ik er gezichten bij kan denken. En dat is eigenlijk al wat veel.
Dus ongeveer zo interessant vind ik politiek. De partij van mijn keuze, Groen Links, heeft een behoorlijke nederlaag geleden. Jammer, maar volgende keer beter, als de Nederlandse kiezers niet meer zo negatief/strategisch stemmen, want volgens mij hebben vele VVD stemmers zo gestemd om Roemer uit het torentje te houden en net zo hebben veel PVDA stemmers zo gestemd om Rutte uit dat torentje te krijgen. Zal wel. Dat laatste is niet gelukt. Volgende keer beter.
En nu aan het werk, want er is een financiële crisis, en niet iedereen krijgt een rechtvaardig deel van de gezamenlijke koek.
Max Pam schreef in zijn column deze week dat er veel zachte g sprekers ineens lijsttrekker waren: Roemer, Wilders en Sap. Vond hij veel. En hij haalde flauw uit naar Roemer. Ik zal eens zoeken of ik de betreffende passage via een link hier kan plaatsen. 


Ik wond me een beetje op, hoewel ik me erop betrap dat ik eigenlijk dat Brabantse accent ook niet zo mooi vind en zeker wil dat een premier van Nederland goed Engels spreekt, goed genoeg om me niet voor het Nederlandse onderwijs in die taal te hoeven gêneren. Maar ik vind dat geen reden om Roemer uit dat torentje te houden. Zo snob ben ik nu ook weer niet. Ik schreef dit briefje naar de Volkskrant. Is aangekomen. Ik moet nog even op het web of in de krant zoeken of de redactie het ergens gepubliceerd heeft. Dat kan ik niet vinden, helaas. Zelfs niet via de reacties op het web. Dus hierbij maar, wie weet heb ik een lezer (v/m) vandaag.

"volkskrant woensdag 19 september p 32
Max Pam: "Iemand met een zachte g zal in het noorden nooit helemaal populair worden"

Iemand met een zachte g zal in het noorden nooit helemaal populair worden, en iemand met de dictie van Hare Majesteit ook niet.
De verdeeldheid gaat langs allerlei scheidslijnen, slechts eentje is regionaal.
Die verschillen hebben hele oude wortels, zoals Pam terecht schrijft. Sociale klasse is er eentje van. 
Maar we leven nu in een periode van angst voor economische crisis en de gevolgen daarvan. Stabiliteit willen de meeste kiezers blijkbaar graag. Het midden heeft nu gewonnen, maar wie weet wanneer de populistische flanken weer terug zijn en het afgeven op de Haagse kliek of de grachtengordel weer begint?
Ik wil maar zeggen dat de Brabantse zachte g en de Groningse ingeslikte n, niet de doorslag zullen geven, evenmin als het Kaks van de randstad.
We zijn een gevarieerd volkje. Gelukkig maar.

Heb een goed weekend lievelezer m/v


Geen opmerkingen:

Een reactie posten