zondag 30 september 2012

Heldinnen


Heldinnen

Ze zijn in de mode, helden, las ik laatst in de vpro gids, of in de volkskrant. Maar ik vind dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen helden (m) en helden (v), zeker bij helden moet dat, want m en v zijn hier heel verschillend in.
Ik zag net Petra Stienen, één van mijn heldinnen, in Buitenhof, en zij noemde drie van haar heldinnen: Madeleine Albright, Condoleezza Rice, en Hilary Clinton. Dat zijn ook heldinnen van mij, al is Rice van de verkeerde partij naar mijn smaak.


Vanmiddag deed Petra Stienen weer iets heel goeds. Buitenhof is niet de enige tv rubriek die wel eens een beetje vergeet dat het een goede zaak is om geregeld vrouwen aan tafel uit te nodigen, ook al gaat het niet om een specifieke vrouwenzaak. Ze stelde op een prima manier aan de orde dat door de economische crisis vrouwen nationaal en internationaal weer tussen de machistische wal en het conservatieve schip dreigen te vallen. Geen speld tussen te krijgen. 
De anecdote die ze vertelde was geweldig: 
Een vredesonderhandelaar namens Afghanistan zei op de vraag waarom er geen vrouwelijke onderhandelaars in zijn delegatie zaten: "Vrouwen kunnen geen geheimen bewaren."
Hulde Petra!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten