dinsdag 9 oktober 2012

Alweer Snip


Alweer Snip

Ik kreeg zomaar een lezer (v) erbij van de week, altijd leuk. Ik ben ijdel genoeg om daar blij mee te zijn. Deze lezer vond wat ik schreef over Snip3 spannend en een vervolg waard. Bij deze dan. Vandaag een beetje gesurfd over de huisspin, de trechterspin. Want Snip is volgens mij een huisspin/trechterspin. En, heb ik gelezen, die snelle renner die ik laatst onder de bank uit zag komen is een mannetje van die soort. Dus dat kleine beestje dat ik ooit naast het web van Snip1 heb zien flirten was helemaal geen mannetje, maar iets anders. De mannetjes voor Snip zijn veel groter en heel snel, renspinnen, en volgens mij maken die helemaal geen web in huis, of wel? Daar kom ik op terug.

Maar, Snip 1, 2 en 3 hebben met hun keuze van woonplaats zich beperkt in hun vermenigvuldigingsmogelijkheden. (Ja, dit woord schijnt echt te bestaan, zegt mijn automatische spellingjuf.) Ik heb tenminste daar in de buurt nog nooit een renmannetje waargenomen. Mijn wc is dus een nonnenklooster. Ik heb dat niet opzettelijk zo gemaakt, maar het is zo gegroeid. Ik vind dat geen ramp, mannen worden niet geweerd, en als ze netjes plassen zijn ze welkom. (Sitzpinklen noemen Duitsers dat en de oplettende lezertjes begrijpen wat ik bedoel.)

Dat is dus opgehelderd. Nu nog even over spinnen. Ik heb gesurfd en dit gevonden:

"De spin brengt het overgrote deel van de tijd door op haar web. In de late zomer en de herfst gaat het mannetje op zoek naar een vrouwtje.
De langbenige spin jaagt ons dan soms de stuipen op het lijf als hij met grote snelheid door het huis rent.
Mannetjes brengen na de copulatie enkele weken door met het vrouwtje. Het vrouwtje bewaakt haar eizakjes tot de eitjes uitkomen en de jongen de moeder verlaten."

ik geloof hier gevonden:
Misschien moet ik ergens in huis een plaatsje ontruimen voor een Snip4 en haar minnaar(s). Hoe moet ik die noemen, Snap? Snep? Snop? Snup? Doe maar een suggestie lezer. Want die zijn toch ook heel schattig zoals ze na de copulatie nog enkele weken doorbrengen bij de moeder om te helpen. Of worden ze ingesponnen door Snip en neemt ze zo nu en dan hapjes van haar geliefde? In de natuur kan alles. Altijd mooi en spannend.

Ik heb in huis trouwens wel interessante groeisels gevonden, waarvan ik vermoed dat het eierzakjes van spinnen zijn. Die zijn hier ook al heel oud, maanden, zo niet jaren, dus ik vermoed dat er geen kleine spinnetjes meer in zitten. Ik heb ze gegoogled, kijk hier maar even:


Mega-interessante foto's trouwens. Om maar eens een nerdy modewoord te gebruiken. Nerdy-wordy, that's me!

en deze is ook heel mooi:



Laatst zocht ik even mijn mooie boekje over Snip1 op, een powerpoint presentatie door mijn lieve vriendin zaliger, Lies, gemaakt. Mail ik je zo toe als je wil, lieve lezer.

Geniet nog even van iets dat een beetje op een nazomer lijkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten