maandag 15 oktober 2012

Malala weer


Malala Yousafzai vervolg.

"De politie in Pakistan heeft gisteren mannen opgepakt die ervan worden verdacht eerder deze week de veertienjarige Malala Yousafzai te hebben neergeschoten. Het meisje kreeg wereldwijde bekendheid toen zij haar recht op onderwijs opeiste in een periode waarin de taliban dat in haar streek in Pakistan, de Swat-vallei, onmogelijk maakten. Malala ligt nog altijd in kritieke toestand in het ziekenhuis. Met hun aankondiging haar desnoods later te zullen vermoorden hebben de taliban tot in de hoogste kringen van Pakistan afschuw over zich afgeroepen. Maar de Pakistaanse regering heeft boter op het hoofd, zegt emeritus hoogleraar Aziatische Studies Jan Breman."

Gelukkig zijn er verdachten opgepakt en weten we inmiddels iets meer. Het schijnt beter te gaan met Malala. Ze is inmiddels overgebracht naar een ziekenhuis in Groot Brittanniƫ. Dank zij de duiding van Professor Breman, gast in de Tros Nieuwsshow van zaterdag, begrijp ik nu wat meer over Pakistan en de Swat vallei. Ik ben geneigd om in zwart-wit termen te denken over die streek, duidelijk wie de 'fouten' en de 'goeden' zijn, de Taliban deugt niet, maar het ligt ingewikkelder.
Wat Breman vertelde deed me denken aan twee romans over Nazi Duitsland die ik kort geleden gelezen heb. Ik schreef er al eens over. Deprimerende verhalen, waarin de figuren elkaar vreselijk wantrouwden, en vaak terecht. Mensen verdwenen heel gemakkelijk in een concentratiekamp. Iedereen kon iedereen verklikken.
Zo'n sfeer hangt ook in de Swat vallei. Iedereen kan een verklikker zijn en de kampen en gevangenissen zijn gevaarlijke plekken waar mensen verdwijnen.
Het akelige is volgens mij dat niet alleen de Taliban de schurken zijn. Ook de CIA van de Amerikanen maakt zich schuldig aan schending van mensenrechten. En  'wij', die Amerika steunen dus ook. De bewoners van de Swat vallei verkeren al tientallen jaren in een situatie die wat wantrouwen betreft vergelijkbaar is van die van bezet Nederland in 40-45. 
Ik vind dat een akelige gedachte.


1 opmerking: